1. Avtal och tillämpning
Avtalet mellan HBG Buss och kunden blir bindande när en bokning har bekräftats skriftligen via e-post eller annan digital kanal.
Villkoren gäller för alla typer av transporter – såväl öppna resor (t.ex. Bordershop, skidresor, shoppingresor) som specialbeställda gruppresor och uthyrningar.
HBG Buss förbehåller sig rätten att justera villkor, tider och priser före bekräftad bokning.
2. Kundens åtagande
Kunden ansvarar för att alla uppgifter som lämnas vid bokning är korrekta, såsom kontaktuppgifter, resenärsantal, adress, tider och särskilda behov.
Kunden ansvarar även för att samtliga deltagare är informerade om gällande villkor.
Vid gruppresor är den person som gör bokningen betalningsansvarig gentemot HBG Buss, oavsett om betalningen delas upp inom gruppen.
3. Pris och betalning
Priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms om inget annat anges.
Betalning sker enligt de instruktioner som framgår av bekräftelsen eller offerten.
Enkelresor / dagsutflykter: betalning sker i samband med bokning.
Gruppresor / uthyrning: 30 % förskottsbetalning vid bokning, resterande senast 14 dagar före avresa.
Vid försenad betalning kan påminnelseavgift och dröjsmålsränta tillkomma enligt räntelagen.
HBG Buss förbehåller sig rätten att justera priset vid förändringar av skatter, avgifter eller bränslekostnader som står utanför företagets kontroll.
4. Avbokning och ändringar
Kunden har rätt att avboka sin resa enligt de Särskilda resevillkoren som gäller för respektive resa eller avtal.
För avbokningar som sker sent kan avgifter tillkomma enligt fastställda nivåer.
Om HBG Buss tvingas ställa in en resa eller transport på grund av omständigheter utanför vår kontroll (t.ex. väder, strejk, tekniska fel, färjeinställningar eller force majeure) erbjuds kunden:
Byte till annan resa av likvärdigt värde, eller
Full återbetalning av resans pris.
Vi ersätter inte indirekta kostnader, såsom hotell, transport till avgångsplats eller förlorad arbetsinkomst.
5. HBG Buss ansvar och förpliktelser
HBG Buss åtar sig att genomföra varje resa på ett säkert, punktligt och professionellt sätt.
Alla våra bussar är säkerhetsklassade, trafikförsäkrade och helförsäkrade.
Våra chaufförer är yrkesutbildade, följer gällande kör- och vilotidsregler, och har lång erfarenhet inom persontransporter.
Vi förbinder oss att:
leverera en trygg och laglig transport enligt avtal,
informera om eventuella ändringar i tid,
underhålla fordon enligt gällande säkerhetsföreskrifter,
och behandla alla kunduppgifter med sekretess.
6. Resenärens ansvar
Resenären ansvarar för att följa instruktioner, tider och säkerhetsföreskrifter under hela resan.
Resenären ska uppträda på ett sätt som inte stör ordningen, äventyrar säkerheten eller påverkar andra passagerares trivsel.
Incheckning sker minst 15 minuter före avgång.
Vid resa utanför Sverige krävs giltigt pass eller ID.
Alkohol och droger är förbjudet att medföra eller konsumera ombord.
HBG Buss förbehåller sig rätten att neka ombordstigning eller avvisa passagerare som bryter mot dessa regler – utan rätt till återbetalning.
7. Bagage och tillhörigheter
Resenären får medföra rimlig mängd bagage utan kostnad (en resväska och ett handbagage).
Vid Bordershop-resor gäller särskilda regler: max 100 kg bagage per person enligt tullens bestämmelser.
Bagage transporteras på egen risk.
HBG Buss ansvarar inte för stöld, skada eller kvarglömda föremål.
Upptäcks glömt gods ska kontakt tas med HBG Buss senast 24 timmar efter hemkomst.
8. Force majeure
HBG Buss är befriad från ansvar vid händelser som ligger utanför vår kontroll, såsom krig, strejk, naturkatastrofer, pandemier, myndighetsbeslut, trafikolyckor, blockader eller extrema väderförhållanden.
Vid sådana händelser försöker vi alltid erbjuda alternativa lösningar – som ombokning, tillgodohavande eller ny avresedag – men ingen ytterligare kompensation kan krävas.
9. Försäkring och ersättningsansvar
Alla bussar hos HBG Buss omfattas av svensk trafik- och ansvarsförsäkring.
Företagets ersättningsskyldighet är begränsad till det belopp som motsvarar resans pris.
HBG Buss ersätter inte indirekta kostnader, följdskador eller uteblivna intäkter.
Resenären rekommenderas att teckna en egen reseförsäkring och olycksfallsförsäkring.
10. Reklamation och tvist
Om ett problem uppstår under resan ska kunden omedelbart meddela chauffören eller ansvarig representant från HBG Buss så att situationen kan lösas på plats.
Eventuella reklamationer ska skickas skriftligen till info@hbgbuss.se senast 7 dagar efter avslutad resa.
För sent inkomna klagomål beaktas inte.
Om en tvist inte kan lösas genom dialog kan ärendet prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller i svensk domstol, med Ängelholms tingsrätt som första instans.
11. Personuppgifter och integritet
HBG Buss behandlar kunduppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Personuppgifter används endast för att administrera bokning, betalning och kundkontakt.
Ingen information säljs eller överförs till tredje part.
För mer information, se vår sida GDPR & personuppgiftspolicy.
12. Kontakt
HBG Buss AB
E-post: info@hbgbuss.se
Webb: www.hbgbuss.se
Trygghet genom professionalism
HBG Buss står för tydlighet, ansvar och kvalitet i varje mil vi kör.
Vi är ett bussföretag med fokus på säkerhet, service och flexibilitet – där varje kund behandlas med respekt och varje resa planeras med precision.
HBG Buss AB – din professionella resepartner.